Scania 4x4 expeditievoertuig
Specificaties
Prijs€ 450.000
TransmissieAutomaat
Kilometerstand72000 km
Bouwjaar2019
Leeggewicht9120 kg
Max. gewicht19000 kg
Afmeting lengte965 cm
Afmeting breedte254 cm
Omschrijving
4X4 SCANIA G 410 AUTOMAAT VRACHTWAGEN MET AFNEEMBARE OPBOUW.
Het voertuig is geregistreerd als vrachtauto en gekeurd door de RDW.
Scania G 410 automaat, zes cilinder 12.742 cc diesel met 412 pk.
1e toelating 05 - 2019, “Twiga” afneembare opbouw van 2019.
Rijbewijs C, 72.000 km, ledig gewicht 9220 k, laadvermogen 9880 kg.
Technische maximum massa 22.000 kg. Milieu klasse Euro 6.
Wegenbelasting +/- € 320- p/jaar.
Opbouw: Twiga
Lengte 10.000 mm, breedte 2540 mm, hoogte 3850 mm.
4x4, automaat, Abs, airbags, cruise control, boordcomputer, navigatie, 3 dakluiken,
verwarmde garage/berging, trekhaak, luchtvering/ levelsysteem, alarm klasse 3,
Alle stroomvoorzieningen zijn van Victron. 12 volt, 24 volt en 220 volt, 6 Gelaccu’s,
4x zonnepaneel van 400 Watt (totaal 1600 W), Kabola diesel hete luchtverwarming,
ook voor warm water, diepvries en koelkast van het merk Isotherm, 12 volt compressor.
Inductiekookplaat 4 pits, ramen met drukaflaatsysteem, muggengaas en verduisteringsgordijn,
wc/doucheruimte van 200 cm x 90 cm met regendouche, 250 liter grijswatertank, cassette toilet,
500 liter drinkwater, bed van 150 cm x 205 cm, kluis, dakraam slaapkamer van 110 cm x 60 cm,
2x brandblusser, 5x verlichtingsgroepen, grote dubbele hangkast van 80 cm x 80 cm,
grote kast in de slaapkamer voor dekbedden en dergelijke, 3 zijdige buitentrap, twee reservewielen,
hydraulische lift, draagvermogen 1500 kg voor reservebanden en uitklapbaar motorbordes,
klapbumper achter, 5x RVS gereedschapskisten, etc.
De inrichting is van massief eiken en gemaakt door een scheepstimmerman
PRIJS € 450.000-
Bezichtigen op afspraak voor uitsluitend serieuze gegadigden.
Om teleurstellingen te voorkomen is het verstandig vooraf de prijs
te bespreken zodat het de moeite loont om een afspraak te maken.
De tekst is zo zorgvuldig mogelijk geschreven.
Tekst fouten zijn niet altijd te vermijden en daarom dan ook voorbehouden.
__________________________________________________________________________________
Scania Euro 6 dieselmotor van het type DC13141. Deze Euro 6 motor beschikt over
het geavanceerde S8 motormanagement systeem, het beproefde XPI common rail
inspuitsysteem met vernieuwde XPI injectoren (maximale inspuitdruk 2400 bar) en
een turbo met vaste geometrie. Hiermee wordt naast een maximaal vermogen van
410 pk (302kW) ook een hoog motorkoppel van 2150 Nm gegarandeerd over een
breed en laag toerengebied.
Elektrische motorverwarming, luchtinlaat hoog, hoge luchtinlaat normaal,
Centrifugaal carterpanventilatie.
Versnellingsbak GRS0905R;
versnellingsbak met 12 versnellingen met overdrive, 2 kruipversnellingen EN EEN RETARDER
Scania Optiecruise automatisch schakelsysteem voor handgeschakelde versnellingsbakken.
Het beschikt over de nieuwe “Lay-shaft brake”. Dit is een rem op de secundaire as van
de versnellingsbak. Hierdoor synchroniseert de versnellingsbak nog sneller, wat resulteert in
snellere schakeltijden. Doordat de aandrijflijn korter wordt onderbroken, neemt het comfort
in de cabine voor de chauffeur toe. Wielbasis 5.950, extra Tough cabine-uitvoering.
Opticruise programma: het voertuig heeft drie rijprogamma’s: standard, power, off road.
Cruisecontrol met actieve voorspelling en eco-roll die het comfort verhoogt en brandstof bespaart.
Retarder; de R4100 is een hydraulische hulprem die in de versnellingsbak geïntegreerd is
en rechtstreeks inwerkt op de uitgaande as van de versnellingsbak.
Motorrem en/of retarderbediening is manueel en automatisch.
Koppelingsbediening; automatisch, 2-pedaals.
Differentieelslot
Lucht geveerde cabine met opberg vak aan de buitenzijde bij chauffeur-en passagierszijde.
Opberg vak onder het bed met toegang van buiten en binnen.
Handbediend glazen dakluik welk aan de achterkant open te kantelen is.
Stoelen in premium in leer met armleuningen, verstelbare dubbel scharnierende rugleuning,
luchtvering met verstelbare schokdemping en stoelverwarming.
De stoelen zijn in de lengte en in de hoogte verstelbaar. Rugleuning met geïntegreerde
hoofdsteun en veiligheidsgordel, functie voor snel ontgrendelen, afstelbare lende-en zijsteun.
Het stoelkussen kan in hoek en in lengte worden versteld.
De stoelen zijn van zwart leer en hebben beide 2- standen verwarming en gordelspanners.
De armleuningen zijn verstelbaar.
Het stuurwiel is uitgevoerd in exclusief zwart leer met chromen onderdelen.
Het is ergonomisch, D-vormig met een diameter van 450 mm.
De stuurwielstelling kan kantelen en schuiven.
Airbags in het stuurwiel en een gordijnairbag boven de portieren aan beide zijden.
Airconditioning, premium bediening en met verwarming
Infotainment-systeem 2DIN met 7 inch scherm, stuurwielschakelaar voor infotainmentsysteem,
stembediening en Bluetooth, luidspreker 4 x 20 w. De bediening zit ook op het stuur en heeft
een voice-control. De radio is DAB+ en er is Blue tooth voor telefoonsynchronisatie.
Er zijn verschillende USB-aansluitingen en 12/24 V aansluitingen.
Elektrisch verstelbare verwarmde buitenspiegels aan beide zijden.
De trottoirspiegel en frontzichtspiegel zijn verwarmd en elektrisch verstelbaar.
Alarm op de portiersloten met afstandbediening voor openen/sluiten.
Vanaf 15 km per uur vergrendelen de portieren zich.
Mechanische deurvergrendeling en een startblokkering
Zwart aluminium dakrails, handgreep boven de vooruit, aerodynamische zonneklep.
Rolscherm aan chauffeurszijde, luchtbediende claxon.
Heavy duty voorbumper met een uitklapbare opstap.
Koplamp LED, dagrijverlichting LED + contourverlichting, koplampreiniging hoge druk,
koplampbescherming stalen rooster, mistlampen halogeen.
2x LED-verstralers cabinedak, 2x LED-verstralers in de frontgrille, achterlichten LED.
Slaapcabine met vast beneden bed van 80 cm breed met matras.
Het dakluik heeft muggengaas. De cabine is voorzien van gordijnen.
Bij de passagierszijde is een tafel in het instrumentenpaneel verwerkt.
Er zijn verschillende bergvakken aanwezig.
Automatic climate control airconditioning.
Klimaatregeling die automatisch is met luchtvochtigheid.
De cabine heeft een standkachel voor cabineverwarming.
De cabine heeft een voorbereiding voor het aansluiten van een tol kast.
De voorasdruk is 7.500 kg. De vering voor is bladvering.
De achterasdruk is 13.000 kg. Ook deze is bladvering.
De banden van Goodyear 315/70R225 zijn in oktober 2022 alle 6 (inclusief de reservebanden
met velg) vervangen en hebben pas 6000 km gereden.
Drie diesel brandstof tanks; 2x 600 liter en 1x 300 liter (1500 liter in totaal) 80 Ltr AdBlue tank.
De tanks zijn allen verbonden met stalen leidingen en RVS-beschermplaten aan de onderzijden.
Trommelremmen met pneumatische remaansturing en ABS.
De trekbalk is verplaatsbaar en er zijn haken gemonteerd voor het vastzetten
van de Scania bij vervoer op een veerboot.
______________________________________________________________________
Geef je over aan een leven vol herinneringen.
Reis de woestijnen van Afrika, Canada, Zuid-Amerika, Azië en Europa af.
U wordt geïnspireerd door de natuur met planten en dieren, de landschappen
weg van de toeristische drukte en de ontmoetingen met mensen en dieren.
Voor onbepaalde tijd, zonder verplichtingen,
rondreizen in uw expeditie voertuig.
Om de beurt achter het stuur van de vrachtwagen terwijl duizenden
kilometers worden afgelegd op vaak avontuurlijke routes.
Enthousiast worden over de vele plaatsen en mensen die u ontmoet.
Er zijn zoveel mooie landen en uithoeken van de wereld te ontdekken
Verken plekken, wees zelfvoorzienend en onafhankelijk op weg van de drukte,
luister naar de rust. ……………....
Sla met uw Scania G10 automaat 4 x 4 rechts of links af en laat de drukte achter u.
Dit expeditie voertuig maakt het mogelijk.
Het relaas van de verkopers.
Wij hebben altijd veel gereisd, om de wereld te verkennen. Helaas, gezien ons werk,
kon dit altijd maar voor een paar aaneengesloten weken. We wisten toen wel al,
dat wanneer we meer tijd kregen, we voor langere periodes op reis wilden.
Toen we meer tijd kregen, gingen we bekijken hoe en waarheen we wilden reizen.
We kwamen er al gauw achter dat een expeditievoertuig het vervoersmiddel is om
langere tijd op reis te gaan.
We gingen ons hierop oriënteren en vonden 2 bedrijven die gespecialiseerd zijn in het
bouwen van expeditievoertuigen. Maar na een bezoek aan beide bedrijven, kwamen we erachter
dat wat wij wilden niet door hen verkocht werd. We hadden dan ook een aantal specifieke eisen:
We wilden:
• Een Scania
• Veel diesel, 1500 liter (zodat je niet veel hoeft te tanken en ook in gebieden kunt reizen
waar diesel moeilijk te verkrijgen is)
• Een retarder, dat het rijden in de bergen veel relaxter maakt
• Een slaapplaats in de cabine
• Een gebruikersvriendelijk voertuig, zonder veel elektrische snufjes (die allemaal kapot kunnen)
• Een verlengde wielbasis, waardoor het voertuig op de weg veel stabieler rijdt
• Een voertuig van alle gemakken voorzien, maar ook een degelijk leefgedeelte (geen mdf-kasten)
• Een grote douche/wc-ruimte
• Een verwarmings/warmwatersysteem op diesel
• Koken op elektriciteit
• Mogelijkheid om voor langere periode “off-grid” te verblijven, zodat je niet afhankelijk
bent van een verblijf op een camping
• Veel opbergruimte
• Voorbumper met rangeerkoppeling van 30 ton
• Grote wielen om off road te kunnen rijden.
Alle “kant-en klare” expeditievoertuigen voldeden niet aan onze wensen.
Dus zat er maar 1 ding op: ons voertuig Customized laten bouwen.
We kochten een nieuwe Scania, die in februari 2019 geleverd werd. Gezien onze wensen,
werd de Scania met al onze eisen in Zweden gebouwd. Al gauw kwamen we erachter dat
een paar dingen niet helemaal naar wens waren; zo moest je eerst tank 1 (van de 3 tanks)
vullen en vervolgens 2 en 3. Ze liepen wel over, maar heel langzaam. We besloten een
dubbele rvs-leiding tussen de tanks te leggen, zodat het niet uitmaakt welke tank je als
eerst vult en ook het overlopen ging duidelijk veel sneller. Alle tanks kregen ook een afsluiting.
Ook plaatsen we onder de tanks en leidingen rvs beschermplaten, zodat deze niet konden
beschadigen door opspattend grind. Het opblaassysteem van de banden was ook niet
helemaal naar wens. Er kwam een rechtstreekse aansluiting op de luchttanks, zodat het
vullen van de banden veel gemakkelijker zou gaan. De Scania was toen helemaal naar wens.
Hierna lieten we een unit bouwen, waarin een doucheruimte van 1 m x 2 m gebouwd was en
ramen die ook tegen de druk van grote hoogtes bestendig zijn. Verder is de ruimte voorzien
van een dubbele bodem, waarin alle leidingen netjes weggewerkt zijn.
Het verwarmingssysteem is van Kabola en hiermee wordt zowel de leefunit als het water
verwarmd d.m.v. diesel. Je kunt ook zoveel warm water gebruiken als je wilt, dus er wordt
geen gebruik gemaakt van een boiler/geiser met een kleine hoeveelheid warm water.
Er is een grote compresser koelkast en diepvries van Isotherm geplaatst en een inductieplaats
met 4 pitten. In de woonunit is alle stroom van Victron; 220 volt, 12 volt en 24 volt.
Er zijn verschillende elektriciteitspunten, met usb-aansluiting (3x).
De trap is niet zwaar en van 3 kanten van het plateau te gebruiken.
We zijn al in verschillende landen geweest en niet alle campingeigenaren zijn ervan gediend
dat je een tank waarin grijs water, gecombineerd met de wc, geleegd wordt. We hebben er dan
ook heel bewust voor gekozen om een wc-cassette te plaatsen. Deze kun je bijna overal legen
en wanneer je een extra cassette erbij hebt, kom je nooit voor problemen te staan.
We wilden zeker langere tijd “off grid” ergens verblijven. Daarom hebben we gekozen om de
unit te voorzien van 6 gelaccu’s. Op het dak liggen 4 zonnepanelen van 400 watt.
Er is ook een mogelijkheid om stroom van buitenaf aan te sluiten, maar dat is
(wanneer de zon schijnt) bijna nooit nodig. De accu’s laden ook op, wanneer de auto rijdt.
Door de 500 liter schoon watertank heb je ook meer dan voldoende water om een langere tijd
ergens te verblijven. We wilden een degelijk interieur. Vandaar dat we gekozen hebben voor
een scheepsbouwer. Deze heeft alle kasten gemaakt van eikenhout. Heel mooi en super degelijk.
Daarbij hebben we een grote hoekbank en een tafel, waaronder ook opslagruimte is. Dus aan
opbergruimte zeker geen gebrek!! Ook in de slaapruimte van 1.50 m x 2.05 m is een grote kast
aanwezig voor het opbergen van extra dekbedden en beddengoed.
We hebben heel bewust de oven niet ingebouwd; deze wordt niet dagelijks gebruikt, zodat
we het zonde vonden van de plaats die deze in zou nemen. Hij staat los in een kast.
De pvc-vloer maakt alles af; mooi en goed te onderhouden.
Het enige wat nog ontbrak was een lift. We wilden heel graag onze motor meenemen.
Vandaar dat er een hydraulische lift geplaatst is, waarop de 2 reservewielen met velgen staan
en waar een platvorm is voor het plaatsen van een motor of fietsen.
En toen konden we gaan. We wilden dolgraag als eerste naar Mongolië.
Maar eerst wilden we ons voertuig leren kennen en reisden over land naar Griekenland.
Het was buiten het hoogseizoen dus was het overal heerlijk rustig.
Door het mooie weer konden we veel buiten bezig zijn en ontstond het plan om bij
thuiskomst een eenvoudige buitenkeuken te bouwen in 1 van de voorraadbakken.
Dat werd ook meteen gerealiseerd en bij de volgende reizen werd hier ontzettend
veel gebruik van gemaakt.
Het was een geweldige reis, waar we bijna op alle campings terecht konden.
Vaak kregen we wel 2 plaatsen om te gaan staan, maar dat was ook mogelijk gezien
de tijd van het jaar dat we er waren.
Ook hebben we een reis gemaakt naar IJsland en Noord-Afrika. Dan merk je hoe belangrijk
het is dat je een douche van een goed formaat hebt! Deze landen zijn nog niet echt op
toeristen gericht. We waren klaar voor onze grote reis naar Mongolië!! Alles was geregeld
en toen kwam…..Corona. Dat zette een streep door al onze plannen. Maar dat weerhield
ons niet om te gaan reizen. We besloten naar Scandinavië te gaan. Daar mag je wild
kamperen en daar hebben we weken in de bossen bij meertjes, bij fjorden en in de
bergen verbleven. Zonder andere mensen tegen te komen. Daar ondervonden we wat
voor een geweldig voertuig wij hadden!! We waren van alle gemakken voorzien en konden
weken achter elkaar ergens verblijven, zonder dat we andere mensen/voorzieningen nodig hadden.
Ook de Scania voldeed aan al onze wensen en nog meer!! Het verbruik bleek heel erg mee te vallen.
En de retarder is goud waard. In de bergen hoef je je remmen niet te gebruiken en remt de auto op
de aandrijflijn. Ook door de cruisecontrole voor het remsysteem kun je een vast kilometeraantal
vastzetten, zodat de auto niet harder gaat en “vanzelf” de retarder gebruikt. GEWELDIG!
Het was dan niet de reis die we gepland hadden, maar wat was het geweldig. Mongolië zou het jaar
erop komen en toen…. Kwam de oorlog in Oekraïne. We wilden echt voor een groot aantal maanden
weg en besloten daarom de andere kant op te gaan, naar CANADA. Dat wilde wel zeggen dat we de
Scania moesten laten overzetten.
Er moesten nog een aantal andere dingen geregeld worden (b.v. verzekering), maar eigenlijk ging
dat allemaal heel soepel. En in mei 2022 vertrokken we richting Halifax. Daar kwam de Scania een
paar dagen na onze aankomst aan. Het afhalen en inchecken van de Scania was totaal geen probleem
en we hebben een geweldig half jaar in Canada rondgereden. Begonnen in het oosten, toen als eerste
naar het westen gereden (zo’n 6000 km). Daar hebben we alle natuurparken (Banff, Jasper, etc) bezocht.
Maar bovenaan ons lijstje stond toch wel het rijden van de Dempster Highway. Dit is een
doodlopende weg van zo’n 900 km lang. De weg is niet verhard en het is een geweldig ervaring.
Aan het einde van de weg, kom je bij de Zee van Beaufort, de Artic Ocean. En daarna dezelfde
weg weer terug. Maar wat een geweldige rit. Het verblijf in de vele natuurparken in Canada is
geweldig met deze auto. Er zijn geen voorzieningen (hadden we ook niet nodig),
maar de kampeerplekken zijn zo ontzettend mooi! En overal een geweldig uitzicht.
En door deze auto hoef je ook niet bang te zijn van alle beren die je onderweg tegenkomt en
die ook op de kampeerplaatsen op zoek zijn naar lekkers.
Na de Dempster Highway zijn we doorgereden naar Alaska. Hier gaan we zeker nog eens terug.
Daarna hebben we ook nog Vancouver, the Great Lakes en Niagara Falls bezocht De Canadezen waren
wel ontzettend onder de indruk van de Scania. Overal werden foto’s gemaakt en kwamen mensen
langs om te informeren wat wij voor een voertuig hadden; dit hadden ze nog nooit gezien.
We zijn terug gereden naar het oosten via Amerika. Ook daar zijn heel veel mooie plekken.
Canada en Amerika zijn uitgerust voor campers en daar is deze Scania een “klein campertje”.
Dus je hoeft je geen zorgen te maken dat er plaatsen zijn waar je niet kunt komen.
Het laatste waar we heen gegaan zijn is Newfoundland. Daar zijn we ook een aantal weken
rondgereden en zijn van het oosten naar het westen (St. Johns de hoofdstad) gereden.
Als je ooit in Canada komt, moet je zeker dit geweldige eiland bezoeken.
Helaas zat onze reis er na een half jaar weer op, maar we hadden geweldige dingen gezien
en geweldige mensen ontmoet. Na deze reis zijn we nog een paar maanden rondgereden in
de Balkan en hebben de Zwarte Zee bezocht. Tijdens deze reis hebben we in totaal
15 landen doorkruist. En elk land had zijn charmes.
Nu wordt het tijd om weer op een andere manier te gaan reizen.
We hopen dat diegene die dit geweldig voertuig koopt, ook zo’n mooie ervaringen ermee
heeft en geweldige avonturen meemaakt.
Maar dat kan bijna niet anders.
Lees meer